Skapandet av omslaget till Röda dagars hämnd
Tidigare i veckan släpptes omslaget till Stefan Hagels tredje bok, Röda dagars hämnd så jag tänkte att jag skulle dela med mig av lite av hur omslaget blev till.
Steg 1: Vad vill författaren ha?
Stefan hade några specifika saker som han ville ha med på det här omslaget. De viktigaste sakerna var att teckensnittet skulle vara rött och omslaget skulle ha med någon form av halshuggen kronhjort. Om möjligt skulle det även finnas en antydan till en varg någonstans.
Efter diskussioner beslöt vi oss för att använda en sköld i smaragdgrönt och silver med släkten Teraphens vapen (en kronhjort) på.
Steg 2: Efterforskningar
Research är viktigt för mig eftersom jag inte vill göra dumma eller uppenbara misstag bara för att jag vet för lite om någonting. Det här omslaget krävde en heraldisk sköld så jag fick utöva lite google-fu på ämnet tills jag kände mig bekväm med att designa en sköld.
Steg 3: Skissande
Det här steget är väldigt personligt. Jag ”skissar” mest i huvudet och sen ritar jag någonting (slarvigt) på papper bara för att påminna mig om hur bilden i mitt huvud ser ut. Jag visar aldrig mina slarviga skisser för någon – de är för fula – men när jag har skissen klar så förflyttar jag mig till min digitala verktygslåda.
Steg 4: Vektorisera
Som jag nämnde ovan, jag är en slarvig skissare på riktigt papper. När jag vill ha riktigt fina och rena linjer så vänder jag mig till Illustrator och ritar sakerna jag vill ha med vektorer. Jag gillar att jobba på det sättet eftersom jag kan plocka sönder saker, flytta runt dem, lägga till och ta bort, göra delar mindre och större, utan att riskera någon förlust i kvalité.
Först designade jag silhuetten av kronhjorten och som synes gjorde jag några varianter att välja på. Sen skapade jag de olika delarna till skölden.
Steg 5: Byggfasen
Dags att plocka ihop alla delarna i Photoshop och få dem att se ut som någonting mer än platta färger. Jag jobbar med penslar, texturer och lagereffekter för att få resultaten jag är ute efter.
Stilen jag använder till Stefans böcker är menade att se halvverklig ut – hälften foto, hälften något annat – så jag gör mitt bästa för att fejka 3D-effekter.
Steg 6: Positionering och perspektiv
När skölden skulle placeras på det blivande omslaget krävdes ytterligare research för att komma fram till hur bakgrunden borde se ut. Jag visste hur stor skölden var menad att vara och hur stora tassavtryck från varg är, så jag tog en tumstock, en trappstege och min kamera och besökte en närbelägen hästhage för att få en bra bild av hur gräs och lera ser ut ur den synvinkeln jag tänkt mig. (Självklart var varenda granne i området ute just då så att de kunde undra vad jag sysslade med balanserande på en trappstege ute bland hästarna.)
Steg 7: Förvrid och förstör!
Som på Stefans tidigare böcker så kommer det en stund då jag måste ta objektet jag skapat och mer eller mindre kvadda det för att det ska passa omslaget. Skölden skulle se ut som om den varit med om en ordentlig strid.
Skador målades in med mer texturer och skuggor tillsammans med hål från pilar eller spjut. Sen några långa hugg, möjligen från en yxa, för att halshugga kronhjorten = förstöring fullbordad!
Steg 8: Pimpa bakgrunden med detaljer
Gräs, lera och vargspår lades till med varierande metoder. Jag mixar och matchar texturer från mina egna foton med penselarbete tills jag är nöjd. Blodstänken var den sista detaljen som kom till eftersom jag ville att något skulle sticka ut lite mot det gröna och gråa.
Steg 9: Äntligen teckensnittet
Detta är tredje boken i En saga om sorg så jag har redan ett teckensnitt och en färdig layout att jobba med, vilket är bra, men ibland funkar inte standardbokstäverna för att de inte är tillräckligt bra. R:et fick göras om eftersom det var trasigt och för tjockt. Jag ville att det skulle se längre och mer kungligt ut.
Färgerna var svåra. Stefan ville ha röda bokstäver så jag fick leta efter rätt nyans av rött för att få omslaget att funka. (Det var inte helt lätt.) Till slut landade jag på en blandning av nyanser, en riktigt klarröd högst upp och någonting mer gråaktigt längre ner, som jag tycker funkar bra.
Steg 10: Lägg till ryggen och baksidan
Ett nytt bokomslag är fött!
[…] Ni vet också att jag är supernöjd med hennes arbete, som kräver skicklighet, kreativitet och talang. Här berättar hon hur processen att skapa Röda dagars hämnd-omslaget gick till, steg för steg. […]